'Houd het lont uit het kruitvat!'

Deze column van dr. Helen Mertens, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Maastricht UMC+, is vandaag verschenen als opiniestuk in Dagblad de Limburger.

Helen Mertens

Een prachtige zomer lonkt. De zon schijnt volop, de natuur staat in bloei en het coronavirus lijkt zich voorlopig rustig te houden. Helaas wil dat nog niet zeggen dat ook de rust in de ziekenhuizen is wedergekeerd. Er moeten nog duizenden behandelingen en operaties worden ingehaald. Dat in combinatie met een té hoog ziekteverzuim, zorgt nog altijd voor een ongekend hoge werkdruk. De wachtlijsten zullen dan ook nog niet zomaar zijn verdwenen. Hoewel onze collega’s in de directe patiëntenzorg zich onder deze omstandigheden een slag in de rondte werken om zoveel mogelijk mensen te helpen, blijft waardering uit. En daarbij lijken lontjes soms wel heel erg kort, zowel bij patiënten als bij bezoekers.

Respect en verantwoordelijkheid
Natuurlijk is het heel vervelend als een behandeling langer op zich laat wachten. En natuurlijk is het niet fijn als een bezoek aan de poli wordt uitgesteld. Dat begrijpen én voelen wij ook. We hebben een groot hart voor onze patiënten en willen niets liever dan hen snel en goed helpen. Het enige dat we daarvoor terug vragen is respect en begrip. Want als het korte lontje het kruitvat bereikt en dit leidt tot verbale of fysieke agressie, dan raakt ook ons geduld op. Onfatsoenlijke en respectloze bejegening tolereren wij niet. Nooit. En daarbij, onder de huidige werkdruk kan dergelijk onheus gedrag de laatste druppel zijn voor collega’s om de zorg te verlaten. Dat is absoluut niet wat we willen of wat gaat helpen om de wachtlijst te verkorten. De zorg is en blijft mensenwerk. Dat vraagt begrip én vertrouwen. Laten we daar, van beide kanten, verantwoordelijkheid voor nemen.

Technologische vooruitgang
Die wederzijdse verantwoordelijkheid is ook van belang voor de zorg van morgen. Zeker nu nieuwskoppen als ‘Recordkrapte op de arbeidsmarkt’ of ‘Zorginfarct dreigt als we niets doen’ regelmatig de revue passeren. De overheid, adviesorganen, ziekenhuizen en zorginstellingen zien allemaal de dreigende wolken van een tekort op de arbeidsmarkt. Neemt u van mij aan dat we er hard aan werken om de zorg toegankelijk te houden. We omarmen medische innovaties, technologische vooruitgang en digitalisering. Iedere dag zoeken we naar nieuwe, slimme oplossingen om de zorg beter, patiëntvriendelijker, effectiever en efficiënter te maken. Daarnaast innoveren wij om ook de werkdruk te verlichten. Wij kunnen inmiddels op afstand een hartritme-meting uitvoeren en patiënten monitoren, thuis een digitale operatie-intake verrichten of een consult via beeldbellen laten verlopen. Het zijn voorbeelden die steeds verder ingeburgerd raken, maar gezien de technologische mogelijkheden wel een omslag vergen in denken en handelen. Ook daarin hebben we ieder onze verantwoordelijkheid; als zorgprofessional én als patiënt.

Koesteren
Technologische ontwikkeling biedt ons ongekende kansen om de zorg van de toekomst anders vorm te geven. Dat is noodzakelijk. Maar dat neemt niet weg dat gezondheidszorg mensenwerk is en zal blijven. Mensen met passie voor het vak zijn nodig, collega’s die zich met hart en ziel inzetten voor de gezondheid van de medemens. We leven in een land met een uitstekend en vooruitstrevend gezondheidszorgstelsel. Een van de beste ter wereld. Laten we dat vooral met elkaar koesteren en er samen voor zorgen dat het lont niet in het kruitvat wordt gestoken. Voor de zorg van het hier en nu, maar ook voor de zorg van morgen.

Dr. Helen Mertens
Voorzitter Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ) Limburg
Voorzitter Raad van Bestuur Maastricht UMC+

Sluit de enquête