Nieuws | 22 september 2016

'L1mburg Helpt Onvergetelijk' brengt ruim twee ton op

De inzamelingsactie L1mburg Helpt Onvergetelijk van L1 heeft maar liefst € 227.162,- opgebracht. De succesvolle campagne op Wereld Alzheimer Dag werd op 21 september afgesloten met een live tv-uitzending vanuit de ECI Cultuurfabriek in Roermond. De opbrengst wordt door Alzheimeronderzoekfonds Limburg gebruikt om onderzoek van het Maastricht UMC+ te stimuleren naar preventie en naar betere begeleiding van dementie-patiënten en hun directe omgeving.

Dementie is een groeiend gezondheidsprobleem in onze samenleving. Voorlopig is geen genezing mogelijk, maar wel is duidelijk dat preventie heel zinvol kan zijn. Diverse risicofactoren voor dementie, zoals hart- en vaatziekten, stemmingsklachten, sociale activiteiten en bepaalde voeding, zijn te beïnvloeden en te behandelen. Het beste resultaat bereik je, wanneer je op relatief jonge leeftijd ermee begint, vanaf 40 jaar en ouder. De verwachting is dat hiermee 30 % van het aantal gevallen met dementie kan worden voorkomen. Onderzoek naar preventie van dementie kan natuurlijk ook veel Limburgers helpen. Daarom gaat de opbrengst van de tv-uitzending gaat naar onderzoek in het Alzheimer Centrum Limburg van Maastricht UMC+.

De grote live tv-uitzending begon gisteren om 17:00 uur en duurde tot 22:30 uur. Presentatoren waren Bas van der Zwaan, Beppie Kraft en Kirsten Paulus. Beppie Kraft is al jarenlang ambassadrice van Alzheimeronderzoekfonds Limburg. Partners in project L1mburg Helpt Onvergetelijk zijn Health Foundation Limburg, gemeente Roermond en L1. Op de actiepagina van L1 is meer informatie te vinden: www.l1.nl/onvergetelijk.