Nieuws | 9 februari 2018

Leerlingen Graaf Huyn College ontwerpen ‘leer-stoel’

Winnende concept wordt in het Maastricht UMC+ uitgeprobeerd

Een leer-stoel waarin patiënten gestimuleerd en gefaciliteerd worden om samen te leren. Bijvoorbeeld om als patiënt samen met je familie te bekijken hoe je - na opname - thuis het beste gezond verder kunt. Met dat concept hebben vier brugklasleerlingen van het Graaf Huyn College uit Geleen een prijsvraag van het Maastricht UMC+ gewonnen.

Opdracht aan de Technasium-leerlingen was om een stoel te ontwerpen die patiënten (maar ook familie/ bezoekers) stimuleert en faciliteert om relevante kennis op te doen tijdens een verblijf in het ziekenhuis. Kennis over zaken die verband houden met de ziekte of behandeling of kennis die de patiënt kan benutten als hij of zij weer thuis is. Meer in algemene zin moet de stoel helpen het concept Gezond Leven van het Maastricht UMC+ vorm te geven. Dat concept bestaat uit lifestyle-adviezen die eenvoudig gesteld neerkomen op voldoende en op gepaste manier bewegen en gezond (en niet te veel) eten. Ook werden er praktische eisen gesteld: zo moest de stoel uitnodigend en laagdrempelig zijn, prettig in het gebruik, hygiënisch en geschikt voor het gebruik van digitale media. De stoel moest bovendien geplaatst kunnen worden in een algemene ruimte (geen patiëntenkamer).

Finale
Na een klassenfinale op school werden drie groepjes uitgenodigd hun concept in het Maastricht UMC+ te presenteren, inclusief een - op kleine schaal - gemaakt prototype. De drie bedachte leer-stoelen bleken heel verschillend. De eerste stoel was high-tech, gedetailleerd uitgewerkt met handige snufjes. De tweede was vooral geënt op samen leren en ervaren, en laagdrempelig vormgegeven zodat je er graag op plaatsneemt. De derde stoel was voor een heel specifieke doelgroep (jongvolwassen longpatiënten) bedoeld, waarbij vooral het leerproces goed doordacht was, met een mooie link naar het concept Gezond Leven. .

Onderscheidend
Het ontwerp van Frouke Smeets (12), Sara Pattinaja (12), Iris Baggen (13) en Elias Toussaint (13) werd door de jury, bestaande uit medewerkers van het ziekenhuis en een lid van de cliëntenraad, uiteindelijk als beste beoordeeld. De winnende leerstoel gaat volgens de jury verder dan wat de vraag was, en onderscheidt zich op die manier van de andere inzendingen. De vier winnende leerlingen zijn uitgegaan van een sociale ‘leerwereld’,  van de meerwaarde van leren in een sociale context. Bovendien was de stoel zo vormgegeven dat deze uitnodigt tot gebruik. Juryvoorzitter Dick Jurriëns: “We waren verrast door het winnende prototype, omdat er een dimensie was toegevoegd aan de opdracht. Het zette ons als jury aan het denken over hoe goed en prettig het is om samen, dus binnen een sociale context, te leren.” Bedoeling is dat er een prototype van de stoel wordt ontwikkeld en uitgetest in het ziekenhuis.

Ieder lid van het winnende team heeft als beloning een hippe Bluetooth-speaker gekregen. De andere inzenders kregen allemaal een bioscoopbon.

Technasium
Het technasium is een landelijk ontwikkelde formule voor bèta-onderwijs op havo en vwo, die sinds 2004 bestaat. Centraal in dit onderwijs staat het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O), waarbij leerlingen in teamverband werken aan actuele bèta-technische opdrachten uit de praktijk. Het Graaf Huyn College heeft vanaf het schooljaar 2013-2014 het predikaat Technasium. Scholen met dat predikaat zijn aangesloten bij de Stichting Technasium. De stichting ontwikkelt het (T)-onderwijs, schoolt docenten en bewaakt de kwaliteit.