MUMC+ maakt appen met behandelaar mogelijk voor alle poliklinische patiënten

Het Maastricht UMC+ gaat, als eerste academische ziekenhuis in Nederland, het voor alle poliklinische patiënten mogelijk maken om met hun behandelaar te appen. Hiervoor maakt het MUMC+ gebruik van de gebruiksvriendelijke en gratis app ‘BeterDichtbij’. Met deze stap wordt communicatie tussen patiënt en behandelaar een stuk gemakkelijker en zijn er minder fysieke afspraken nodig.

Innoveren van zorg met digitale hulpmiddelen is onderdeel van de strategische visie van het Maastricht UMC+ en daarmee een prioriteit. Daarom wordt appen én beeldbellen via BeterDichtbij in 2022 mogelijk gemaakt voor patiënten van alle poliklinieken. Voor patiënten van de polikliniek gynaecologie en orthopedie en van de polikliniek én opnameafdeling kindergeneeskunde is dit al mogelijk.

BeterDichtbij  
De dienst is vergelijkbaar met WhatsApp en goed beveiligd. Als patiënten BeterDichtbij willen gebruiken, downloaden ze eenvoudig de app in de Apple App Store of Google Play Store en krijgen van de ziekenhuisafdeling per e-mail een uitnodiging voor een gesprek in Beter Dichtbij. Vanaf dat moment kunnen zij appen met hun behandelaar. Op vragen via de app krijgen patiënten antwoord binnen 2 werkdagen. Zorgverleners kunnen van hun kant extra informatie of uitslagen delen, als deze niet impactvol zijn en geen nadere toelichting vereisen. Ook kunnen ze een beeldbelafspraak maken via BeterDichtbij.

Pilot
Het afgelopen jaar experimenteerden de bovengenoemde afdelingen al met BeterDichtbij. De evaluatie was positief: zo is het gebruik van de app gebruiksvriendelijk en leidt het tot minder belafspraken en fysieke afspraken. Zowel patiënten als zorgverleners waren positief.

Uitrol
De rest van 2022 wordt gebruikt om BeterDichtbij verder uit te rollen over alle poliklinische afdelingen van het MUMC+, te beginnen met de polikliniek chirurgie/heelkunde.

Sluit de enquête