Nieuws | 7 december 2016

Praktijkdag 2016

Parktijkdag, afbeelding 1

Thema: het verrijken van de kwaliteit van de werk- en praktijkbegeleider.

Op maandag 28 november is de zevende editie van De Praktijkdag gehouden. Deze dag wordt jaarlijks georganiseerd door het team onderwijscoördinatoren van het Maastricht UMC+ Academie Zorgopleidingen. Hiervoor waren de werk- en praktijkbegeleiders van de ziekenhuizen in Zuid-Oost Nederland uitgenodigd.

Het is inmiddels een traditie dat we een inleider van formaat uitnodigen. Dit jaar was dit in handen van prof. dr. Marieke Schuurmans, hoogleraar Verplegingswetenschap aan de Universiteit Utrecht en lector Verpleegkundige en Paramedische Zorg aan de Hogeschool Utrecht. Op heldere wijze presenteerde zij de landelijke ontwikkelingen in de zorg en de betekenis voor verpleegkundigen. De veranderingen op het gebied van veranderende zorgbehoeften met o.a. dubbele vergrijzing, toename van chronisch zieken, e-health, enz. vragen om verpleegkundig leiderschap. Dit betekent dat (ongeacht je functie) “initiatief en verantwoordelijkheid nemen om de zorg te verbeteren en anderen daarin mee te krijgen”, Geïnspireerd door mw. Schuurmans boodschap gingen de 80 deelnemers via een carrouselmodel vervolgens aan de slag binnen de vier workshops.
De eerste workshop stond in het teken van instructiemethoden. Welke instructiemethoden kun je toepassen in de dagelijkse praktijk en welke evidence based inzichten zijn gangbaar binnen het werkplekleren? Aan de hand van een oefening werd zichtbaar dat er geen gouden standaard bestaat, maar het lerend individu centraal dient te staan. Binnen de tweede workshop werd een navigatiesysteem voor het vormgeven van het leerproces geraadpleegd. Net zoals bij een de bekende hulpnavigator Tom Tom, dien je een doel en een voorkeursroute te selecteren. Uiteraard wil je opstoppingen en verstoringen voorkomen. Op speelse wijze werden de deelnemers uitgedaagd om het leerproces te ontwerpen met als motto ‘vele wegen leiden naar Rome’, echter iedere route is gehouden aan kaders en regels. Workshop 3 stond in het teken van persoonlijke effectiviteit. Welke factoren spelen een rol om persoonlijk effectief te zijn? Het leren kennen van die factoren is helpend om bewustwording van effectief gedrag te beïnvloeden. Invloed die een rol speelt binnen het eerder gepromote verpleegkundig leiderschap. Bij de vierde en laatste workshop was het leerklimaat het centrale thema. Hoe werk je aan een goed leerklimaat, wat vraagt dit van de werkbegeleider en welk gedrag is hierbij helpend? Ideeën en suggesties werden volop uitgewisseld. Juist het geven van het geven van complimenten aan elkaar, werkt het meest inspirerend en motiverend. Klik hier voor de presentatie.

De afsluiting tijdens deze praktijkdag was in handen van LIMPRO. Onder het genot van een drankje en hapje werd de werk- en praktijkbegeleiders verrast met een niet alledaagse voorstelling. Op ludieke, originele en volledig geïmproviseerde wijze werd een blik in de wereld van begeleiden van studenten op de werkvloer, gepresenteerd. Chapeau LIMPRO, dit smaakte naar meer!

En nu? Wij gaan aan de slag met het bedenken van de ingrediënten voor de praktijkdag in 2017. Reserveer de datum alvast in uw agenda: Maandag 27 november 2017.

Praktijkdag, afbeelding 4Praktijkdag, afbeelding 5