Nieuws | 21 oktober 2016

Virtuele verpleegkundige gaat helpen bij hartfalenzorg

Gepersonaliseerde eHealth voor effectievere behandeling

Het op afstand begeleiden van patiënten met chronisch hartfalen kan effectiever en gebruiksvriendelijker door inzet van een virtuele verpleegkundige. Het Hart+Vaat Centrum van het Maastricht UMC+ onderzoekt momenteel de ervaringen van dertig patiënten en hun medisch behandelaars met deze nieuwe vorm van zogeheten telebegeleiding. De 'slimme' digitale verpleegkundige heeft de doopnaam 'Molly' gekregen en helpt patiënten met het dagelijkse gebruik van de online tool MijnHartfalencoach.

Bij telemonitoring wordt enerzijds educatie aangeboden en anderzijds worden de lichaamsfuncties van een patiënt op afstand gecontroleerd door zorgverleners. Uit Maastrichts onderzoek is al eerder gebleken dat deze digitale zelfhulp bij hartfalen een aantal voordelen oplevert. Zo resulteert het gebruik van telemonitoring in meer ziekte-specifieke kennis en zelfzorg, een vermindering van ziekenhuisopnamen en een lastenverlichting voor de hartfalenverpleegkundige. De introductie van 'Molly' (een zogeheten zorg-avatar) moet de hartfalenbehandeling nog effectiever gaan maken.

Digitale ondersteuning
Molly zal op diverse manieren ondersteuning bieden in het dagelijks gebruik van digitale zelfhulp via een smartphone of tablet van patiënten. De virtuele verpleegkundige zal onder meer stimuleren om dagelijks gewicht en bloeddruk te controleren en persoonlijk advies geven over de behandeling. Om de patiënt beter te leren omgaan met hartfalen gebruikt Molly een kennismodule uit MijnHartfalencoach: 'Wat iedereen moet weten over hartfalen'. Alle antwoorden en reacties die patiënten geven, worden opgeslagen op een gecertificeerd zelfzorgplatform, waardoor de hartfalen-verpleegkundige in het ziekenhuis mee kan kijken. Zo kan proactief worden gehandeld op actuele symptomen en klachten om verergering van de aandoening te voorkomen.

Grotere rol voor Molly
Het onderzoek is vooral gericht op het vroegtijdig signaleren van klachten en te bekijken hoe hartfalen nog effectiever kan worden behandeld. Ook wordt nagegaan hoe de nazorg van patiënten kan worden verbeterd. Prof. dr. Hans-Peter Brunner La-Rocca, hoogleraar Cardiologie & Klinisch Hartfalen: "Wij verwachten dat onze patiënten zich nog meer op hun gemak zullen voelen door een op maat gesneden benadering. Wij hopen op die manier een nog beter inzicht te krijgen in hoe mensen in het dagelijks leven omgaan met hartfalen en wat het effect van onze behandeling is."

Gepersonaliseerde eHealth
In het onderzoeksproject werkt het Maastricht UMC+ samen met de Nederlandse eHealth specialist Sananet (de ontwikkelaar van MijnHartfalencoach) en Sense.ly, producent van intelligente zorg-avatars uit Silicon Valley. Jan Ramaekers, CEO van Sananet: "Werken met zorg-avatars maakt online coaching nog effectiever, waardoor patiënten met hartfalen en andere chronische aandoeningen vitaler kunnen leven. Door de zorgavatar-technologie te verbinden met medisch gevalideerde eCoaches zetten we een cruciale stap naar volledig gepersonaliseerde eHealth."