Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.

Patiënt & bezoeker

Wachttijden

In ieder ziekenhuis zijn er wachttijden. Dit houdt in dat u niet altijd direct terecht kunt voor een afspraak op de polikliniek. Ook kan het zijn dat u enige tijd moet wachten voordat een bepaalde behandeling kan beginnen.

Uw wachttijd

Wilt u weten hoe snel u terecht kunt bij een polikliniek? Kijk dan in het wachttijdoverzicht bij uw polikliniek of de wachttijd bekend is. Deze wachttijd is altijd een schatting en kan dus soms meer of minder zijn dan er staat.


Lange wachttijd

Als u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de polikliniek waar u onder behandeling bent. U kunt ook uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling, zodat u mogelijk sneller geholpen kunt worden. 

De maximaal aanvaardbare wachttijd voor een afspraak is 4 weken. Voor een behandeling is de maximaal aanvaardbare wachttijd 7 weken. Dat hebben alle zorgaanbieders en zorgverzekeraars samen afgesproken in de Treeknorm. 


Waarom zijn er wachttijden in het MUMC+?

Wachttijden ontstaan als er meer patiënten zijn dan het ziekenhuis kan behandelen. Dit heeft de volgende redenen:

  • Steeds meer mensen hebben zorg nodig, doordat mensen in Nederland steeds ouder worden.
  • Als de vraag naar zorg snel stijgt, zijn er soms onvoldoende mensen en middelen beschikbaar zijn om de behandeling snel uit te voeren.
  • Soms kan maar één of kunnen enkele specialisten in heel Nederland de zorg geven. Er ontstaat dan al snel een wachttijd.

Verschillende wachttijden per patiënt

De wachttijd verschilt per patiënt. Hiervoor zijn verschillende redenen:

  • De arts bepaalt hoe snel u naar het ziekenhuis moet komen afhankelijk van de medische noodzaak. Hebt u met spoed hulp nodig, dan is er geen wachttijd.
  • Soms kunt u voor een behandeling ook in een ander ziekenhuis terecht waar de wachttijd korter is. Soms kan een behandeling alleen in het Maastricht UMC+ plaatsvinden en geldt er een wachttijd.
Sluit de enquête